Glöm aldrig bort de kära...



I helgen var vi upp till Kramfors för att fira våra fäder på farsdag. Jag rotade runt lite i källaren hos mamma och pappa och hittade min gammelfarmors anteckningsbok från åren 1916-1917. Hon var som jag har förstått sjuksköterska och studerade tydligen dessa år barnsjukvård. Jag kanske är mossig men jag tycker att det är roligt att läsa. Boken innehåller anteckningar från föreläsningar, både jobb och privata komihåg anteckningar, någon psalm som hon måste ha gillat, någon dikt och så.

Hon hette Gertrud Svensson men senare gifte hon ju sig med min farfarsfar Hjalmar Claeson som vi döpt sonen efter.

På uppslaget på bilden har hon skrivit ner en psalm:

Glöm aldrig bort de kära

uti ditt barndomshem.

Där först du skåda ljuset

och älskad blev av dem.

Vem är mer värd att minnas

än Fader, moder. Vem?

Glöm aldrig bort de kära

uti ditt barndomshem.......





Kommentarer
Zara

Åhh va roligt att hitta en så gammal bok=) Önskar jag hade lite mer info om min släkts bakgrund oxå, sånt är verkligen mer uppskattat nu när man har egen familj. MAssa kramar!

2011-11-14 @ 22:34:09
URL: http://koccoz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0