Kladdkaka med jordnötter



Note to self:

Fick just det här receptet till mailen från Allt om mat. Åh vad det ser gott ut. Måste provas... kanske redan till helgen?

150 g smör
2 dl strösocker
2 st ägg
3,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
78 g chokladbitar, med kolafyllning, t.ex. Center

Topping:

200 g

mörk choklad

2 dl

jordnötter



Tillagning

KAKA:
1) Smörj en form med löstagbar kant, cirka 22 centimeter
i diameter.
2) Smält smöret i mikron eller i en kastrull.
3) Vispa ihop socker och ägg lätt. Mät upp och blanda
mjöl och kakao, och vispa ner i äggsmeten tillsammans
med smöret.
4) Häll smeten i formen. Tryck ner kolagodiset i
smeten och grädda i mitten av ugnen i 200 grader
i cirka 10-12 minuter.
5) Låt svalna och lossa sedan formens kant.

TOPPING:
1) Smält chokladen till toppingen försiktigt över vattenbad
eller i mikron. Rör ner nötterna och bred
blandningen över kakan. Låt stelna i kylen.



Kommentarer
Diana

Å, jag säger bara (och ursäkta språket) "Fy Fan! Va gott det ser ut!". Den bara måste jag prova! Nu när man tål nötter igen så har Snickers blivit min storfavvo så en kladdkaka med jordnötter tilltalar mig verkligen! Så "synd" bara att Magnus inte gillar nötter ;) KRAM <3

2011-03-04 @ 10:19:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0