73 dagar kvar

Uträkning utgår från dagens datum: Mån 24 aug 2009.
Du blev gravid ungefär Fre 13 feb 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 207 av 280. (73,9%).
Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 3 fulla dagar (v29+3).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 5 nov 2009
Du har 73 dagar kvar till beräknad förlossning.

Bebisen: I vecka 30 är medelkroppslängden 41 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1600 gr. Huvudets omkrets är 28 cm. Hjärnan växer ihop mer och mer för att få plats i kraniet. Det börjar bli trångt, men din bebis kan faktiskt slå en kullerbytta inne i livmodern.

Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka

Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Hmmmm... jag tycker fortfarande att det på ett sätt känns overkligt! Ändå så känner jag av graviditeten mer och mer. Blir lättare andfådd, har svårt att veta hur jag ska ligga för att sova och vaknar av sendrag i vaderna när jag väl har somnat! I natt vaknade jag av att jag skrek riktigt högt rakt ut, stackars Patrik måste ha blivit jätterädd! Vaderna krampade nåt så fruktansvärt så idag känns det som att jag går omkring med två klumpar till vader. =)



Kommentarer
Zara

Jaaa, visst är det häftigt mesta dels av tiden men idag har jag städat hela huset och bannar mig själv för att vara gravid och inte lika stark, vig och orkeskraftig som jag brukar vara. Nu värker ryggen så pass att det blir viloläge resten av dagen. Men helt plötsligt vaknar hn därinne och påminner mig om att hn ligger där och är med hela tiden...skoj!:) Inatt fick ett par kompisar till oss en bebis, då blev det verkligt för mig med. Men jag kände då att det var ju sååååå länge kvar innan våran bebis kommer, fast det är det ju egntligen inte ju:)! Hur går d med barnrummet? Bilder snart? Kram

2009-08-30 @ 16:03:00
URL: http://koccoz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0